Saturday, February 23, 2013

New Girl | Ellen Reslegård



En serie som jag börjat kolla på som inte ger mig huvudvärk och gör mig förbannad över: 1. patriarkatet, 2. hur sällan kvinnor förekommer på tv jämfört med män och 3. hur kvinnor framställs i relation till män, och som inte gör att jag vill go all Valerie Solanas över hela världen är New Girl.


Zooey Deschanel spelar Jess som efter att hennes kille varit otrogen flyttar in i ett kollektiv med tre killar. Hon är otroligt käck, corcky, söt som en sockerbit och lätt att tycka om. Samtidigt går hon sina nya roomies på nerverna genom att exempelvis sjunga hela tiden och kolla på Dirty Dancing om och om igen. Nick är en 30åring som hoppat av advokatstudierna, är luspank, dumpad och jobbar som bartender. Sen har vi Winston som kommit hem igen efter att ha varit basketproffs i Lettland och som inte alls vet vad han vill göra och Schmidt som är seriens douche, ser bra ut, har ett bra jobb och ligger med snygga tjejer. Däremot försvaras det genom att han ofta visar upp sin osäkerhet.


Image

New Girl är så sjukt bra att jag blir alldeles varm i hjärtat. Visst, humorn är lite väl grabbig ibland och det förekommer massa typiska tjejproblem om killar, självkänsla och utseende. Men det gör ingenting eftersom det samtidigt är lika stort fokus på manliga problem, som tjejer, självkänsla och utseende. Det är en komediserie och det finns så många klockrena scener att jag inte vet vart jag ska börja. Eller jo, jag föll för den här serien när Jess är på bröllop som Nicks nya flickvän för att göra hans ex svartsjukt, och hon är klädd i en kort klänning. Hela tiden går hon omkring och drar i de tighta cykelbyxorna hon har under för att hålla in mage och lår och det slutar med att hon klipper sig ur dem inne på toaletten.


Trots att tre av fyra huvudkaraktärer är män så är serien full med tjejer som för sig och ser ut som tjejer i allmänhet gör mest. Med andra ord är de unga, gamla, tjocka, smala, långa och korta i mycket större utsträckning än vad jag är van vid att se i amerikanska tv-serier.


Note-to-self: Kolla upp vilka personer som ligger bakom serien och ta reda på vad de har gjort i övrigt, så kanske det dyker upp nåt liknande.





or leave a trackback: Trackback URL.



Source:


http://ellenrebellen.wordpress.com/2013/02/23/new-girl/






The News from http://cooleyzooey.blogspot.com